Cinder - Marissa Meyer

Autorka: Marissa Meyer
Originál: Cinder, Feiwel and Friends, 2012
V ČR: Jana Zejmanová, Egmont, 2012
Série: Měsíční kroniky (1. díl)
Počet stran: 400

Anotace: Šestnáctiletou Cinder považuje většina lidské společnosti za nepovedenou hříčku techniky a její macecha za neúnosné břemeno. Být kyborg ale má i své i výhody - mozkové rozhraní poskytuje Cinder nevšední schopnost opravovat věci, díky čemuž se stane nejvyhlášenější mechaničkou ve městě. Právě tato pověst přivede k jejímu stánku prince Kaie, který potřebuje před výročním bálem opravit porouchaného androida. Princ opravu v legraci nazve otázkou národní bezpečnosti, ale Cinder má podezření, že věc je mnohem vážnější, než jí je princ ochoten prozradit. Cinder touží udělat na prince co nejlepší dojem, ale se všemi plány je konec, když se její mladší nevlastní sestra a jediná lidská přítelkyně nakazí smrtelným morem, který Zemi sužuje už celé desetiletí. Macecha obviní z dceřiny nemoci Cinder, a nabídne její tělo pro výzkum moru, což je pocta, kterou dosud nikdo nepřežil. ale netrvá dlouho a lékaři zjistí, že jejich nové pokusné morče je zvláštní. Chirurgové, kteří proměnili Cinder v kyborga, něco skrývali. Něco cenného. Něco, kvůli čemu jsou lidé ochotni zabíjet...

  Pivoňka na ní vyplázla jazyk, ale potom nabrala látku šatů a nadzvedla si sukni ke kolenům. "Tak co myslíš," zeptala se a pohupovala se na patách bosých nohou. 
  "Vypadáš nádherně."

Hlavní hrdinkou je šestnáctiletá dívka Cinder, která není obyčejný člověk. Je totiž kyborg. Žije v době, kdy je svět rozdělen na dění na Zemi a dění na Měsíci. Jedná se retelling na známou pohádku "Popelka".
  Cinder žije s macechou Adri a dvěma nevlastními sestrami Pivoňkou a Perlou. Cinder vlastní malý obchůdek, kde se živí jako mechanička. Říká se, že je nejlepší v Novém Pekingu. Proto není divu, že ji jednoho dne navštíví sám princ Kai, který si od ní chce nechat opravit svého androida. Slovo dá slovo a Cinder s opravou pochopitelně souhlasí. To však ještě netuší, že to, co se jí zpočátku jevilo jako běžná praxe jejího povolání, přeroste v problémy, které si dosud nedokázala ani představit...
  Bude se totiž muset vypravit na vrakoviště, aby získala potřebné součástky pro Kaiova porouchaného androida. Vezme s sebou také Iko  (pomocnice v obchodě) a Pivoňku, která trvá na tom, že chce jít s nimi.
  Konverzace mezi touto celkem podivnou trojicí  rozhodně nevázne. Jenže za chvilku si nevlastní sestra všimne něčeho podivného na svojí kůži. Cinder i Pivoňka jsou zděšené. Dívku nenapadne nic lepšího, než svojí přítelkyni zavolat pomoc. 
  Když se o skutečnosti dozví macecha, rozhodně nebude z vývoje situace nadšená a pošle Cinder (stále ještě velmi vyděšenou a s rostoucím pocitem viny) do výzkumné laboratoře, aby na ni zkoumali zákeřnou nemoc, která ničí životy obětem i pozůstalým. Nemoc zvanou letumóza, známou také jako modrá horečka; na kterou se vědci už několik let snaží najít lék. Zatím bez úspěchu. Nemoc, která zabíjí...
  Podaří se Cinder přežít nelehké podmínky,zachránit sebe; nevlastní sestru a desítky dalších životů? Má vůbec nějaké šance na to, stát se Popelkou?  A existuje vůbec nějaký lék, nějaká možnost na záchranu? 

  Cinder si protáhla ztuhlé prsty na magnetickém řemenu. "Samozřejmě, že vím, co je láska." A taky smutek. Přála si umět plakat, aby to mohla dokázat.


Marissa Meyer je autorkou dívčích sci-fi románů. Na svém kontě má novelu The Phantom of Linkshire Manor, která vyšla ve sborníku gotických romancí Bound in Skin (Cats Curious Press, 2007), a je členkou asociace Amerických romantických spisovatelů. Pod jménem Alicia Blade napsala přes čtyřicet fanfikcí, což jí získalo vlastní fanouškovskou základnu. Marissa Meyer je sympatická autorka s všeobecným přehledem, která si uvědomuje význam blogů i společenských medií a s chutí se propaguje.
  Marissa má dva vysokoškolské tituly z oboru publikování a kreativního psaní, s důrazem na dětskou literaturu. Žije se svým snoubencem (a dvěma kočkami) v Tacomě ve státě Washington v USA.

   "Po všem, co jsem pro tebe udělala," pokračovala Adri, "po všem, čeho jsme se kvůli tobě vzdaly, mě ještě okrádáš." Cinder se zamračila. "Já jsem tě neokradla." 
 "Ne?" Adri zbělely klouby prstů. "Těch pár únivů za vznášedlo bych klidně přehlédla, Cinder, ale můžeš mi říct, kde jsi vzala šest set únivů na to, aby sis koupila..." Pohledem ulpěla na Cindeřiných botách a pohrdavě se ušklíbla. "Novou končetinu? Není snad pravda, že to byly peníze určené k zaplacení nájmu, jídla a výdajů za domácnost?" 

  Knihu jsem četla zhruba před pěti lety, když jsem měla čtecí krizi. Navíc mě v té době vůbec nezajímaly ani retellingy, ani knihy s kapkou sci-fi. Jenže se musím přiznat, že jsem se v poslední době stala velkou fanynkou retelingů (díky úžasnému Dvoru trnů a růží) a k tomu jsem se nechala zlákat pochvalnými recenzemi. A tak jsem se rozhodla, že sérii dám ještě šanci.
  Po asi třech kapitolách jsem zjistila, že jsem před lety udělala chybu, když jsem knihu nedočetla. O to  více jsem si nyní knihu užila a byla jsem nadšená. A to překvapení na konci - to odhalení... V životě by mě to nenapadlo.
  Přiznám se, že jsem si trochu musela zvykat na er-formu, ale kniha je tak skvělá a originální, že mi tato skutečnost příliš nevadila a  stránky mi poměrně rychle uběhly. A s nimi také příjemně strávený čas.
  Jsem skutečně moc ráda, že jsem knize dala ještě šanci a určitě si celou sérii koupím. (Četla jsem ji v elektronické podobě a ráda bych, abych ji měla i doma.) Už sem moc těším na další díl s názvem Scarlet. Jsem zvědavá, jak se příběh vyvine dál. Navíc mi přijde, že kniha má s každým novým dílem krásnější obálku.
  Autorka píše čtivě. I přesto, že pohádku znám nazpaměť, přece jen jsem objevila něco nového. Líbilo se mi, že hlavní hrdinka uměla s technikou. Bylo to zajímavé.
  Už po pár stránkách jsem se zamilovala do místa, kde se příběh odehrává a hlavně do prince Kaie. Říkala jsem si, že kdyby se do něj nezamilovala Cinder, byla bz vážně hloupá.
  Abych neříkala samá superlativa, musím přiznat, že mě moc nebavily části, které se odehrávaly v laboratoři. (Ale jen některé).
  V celku bych knihu doporučila všem, kteří mají rádi Popelku, romantiku a nevadí mu krapet sci-fi. Myslím, že je ideální jak pro čtenářky, tak pro čtenáře. Rozhodně doporučuji.

 Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Gabrielovo Inferno - Sylvain Reynard