Dvůr trnů a růží - Sarah J. Maas

Autorka: Sarah j. Maas
Originál: A Court of Thorns and Roses, Bloomsbury, New York, 2015
V ČR:  Ivana Svobodová, CooBoo, Praha, 2016
Počet stran: 440

Anotace: Když devatenáctiletá  lovkyně Feyre zabije v lese vlka, zaútočí na ni podivný tvor. Odvleče ji do svého doupěte, které se ukáže být jiným světem.Tam zjišťuje, že tajemným únoscem je jedna z nesmrtelných bytostí, které kdysi vládly světu. Nenávist se postupně mění v lásku. Feyre čeká těžký úkol - musí přijít na to, jak zachránit tajuplný svět i svého únosce.
Úžasný a mrazivý příběh na motivy příběhu Kráska a Zvíře.

  Lucienovi se vytratila z tváře všechna barva, neustoupil. Místo něj promluvil Tamlin: "Skloň meč, Luciene."
Rhysand mě přelétl pohledem. "Věděl jsem, že jsi stran milenek nenáročný, Luciene, ale nikdy bych si nepomyslel, že by ses zapletl s lidskou špínou."
  (Kapitola 26, str. 247)

  Feyre žije se svou rodinou ve světě, který se dělí na svět lidí a svět  tajemných bytostí - víl, nesmrtelných. Rodina je chudá, a proto je Feyre nucena sehnat potravu jinak - lovem. Jde do lesa v zoufalé snaze nasytit otce, sestry, ale také svůj hladový žaludek. 
  Najednou před sebou spatří vlka. Nejen tak obyčejného - velkého, silného. V jeho smrti vidí svou naději na přežití. Je jí jasné, že jídlo potřebují, proto vlka zabije a odvleče domů. Zanedlouho se však objeví tajemná bytost, která dívku unese do svého doupěte. Výměnou za smrt vlka.
  Unáší Feyre do země Prythian, do země, kde jsou lidské zákony považovány za hloupé; ba dokonce zbytečné. Do světa, kde není jednoduché přežít...
Dívka svého únosce nejprve nenávidí, ale čím déle je v jeho společnosti, tím více si uvědomuje, že není tím, za koho ho za začátku měla. Nyní už nebojuje jen o přežití svoje, ale také své lásky...

  "Tak proč musím odejít?" vyškubla jsem se mu. 
  "Protože tu jsou... jsou tu tací, kteří by ti chtěli ublížit, Feyre. Ublížit ti kvůli tomu, co pro mě znamenáš. Myslel jsem, že je dokážu udržet na uzdě, ochránit tě před nimi, ale po dnešku nemohu. Proto se musíš vrátit domů - odejít daleko odtud, tam budeš v bezpečí." 
  "Dokážu se o sebe postarat a..." 
  "Nedokážeš," namítl a hlas ho málem zradil. "Protože to nedokážu ani já." Uchopil mou tvář oběma rukama. "Nedokážu před nimi a před tím, co se děje v Prythianu, ochránit ani sám sebe." Cítila jsem každé slovo, které mu vyklouzlo z úst k mým rtům jako závan horečně vzrušeného vzduchu. "I kdybychom se postavili proti nákaze, oni tě uštvou. Ona najde způsob, jak tě zabít."
(Kapitola 27, str. 253-254)

  Sarah J. Maas pochází z New Yorku. První podobu Thorne of Glass napsala, když jí bylo pouze šestnáct, a série je teď prodávána v dvaatřiceti jazycích. 
  Sarah v současné době žije v Pensylvánii s manželem a se psem. V roce 2008 absolvovala s vyznamenáním na Hamilton College z tvůrčího psaní a s vedlejším oborem religionistikou.
  Dnes žije v Kalifornii. Když není zrovna zaneprázdněná psaním, prozkoumává spolu se svým manželem kalifornská pobřeží. 

  "Jurian Crythii zradil. Když po měsících přetvářky a hraní si na milence získal vytoužené informace, nejprve Crythii mučil a pak ji krutě sprovodil ze světa. Ponechal ji přivázanou na kříži z jasanu, aby se při tom všem nemohla hýbat. Zanechal ji tam rozřezanou na kusy, a tak ji Amarantha také našla."
(Kapitola 32, str. 290)

  Když jsem se dočetla o tom, že vyšla kniha na motivy mé oblíbené pohádky, bylo mi na první přečtení jasné, že tento příběh bude z největší pravděpodobností něco pro mě. 
  A taky že ano. Jízda, kterou představuje... No prostě nemám slov. Ale pěkně popořádku. 
  Nejprve jsem knihu brala jako normální příběh o chudé dívce, která musí lovit, aby přežila. No dobře. To by bylo celkem fajn. 
  Ale jak se Feyre dostane do Prythianu, kniha nabere spád a je to jízda. Na to, že se jedná o young adult, se jevila jako trošku krutější, než jsem předpokládala, což mě tolik nevadí, protože jsem celkem zvyklá z jiných publikací, ale přesto si myslím, že by třeba pro mojí sestru kvůli tomuto faktoru úplně nebyla. Jak říkám, mě krutost vadí, ale pokud je v knihách, dokážu se s ní smířit.
  Na druhou stranu si myslím, že v tomto případě krutější pasáže posouvají děj pěkně dopředu. Jedná se o napínavou fantasy četbu se špetkou romantiky/erotiky, která se podle mého názoru hodí spíše pro čtenářky (možná i nějaké čtenáře), kterým je alespoň 15 let. 
  Z příběhu se mi nejvíce líbil Tamlin; Feyre, ale určitý druh sympatie si nakonec vysloužil také Lucien, který se mi zpočátku, musím přiznat vůbec nelíbil, ale jak jsem ho poznávala blíže, nakonec jsem zjistila, že není vůbec špatný. Postava, kterou jsem úplně nejvíce nesnášela, byla Amarantha a hned za ní Attor.
  Kniha je velmi čtivá, líbí se mi styl psaní; nápaditost příběhu; spád, akce; vyhrocení určitých situací; láska a složitost (a přitom jednoduchost hádanky), jejíž odpověď jsem myslela, že znám, nakonec se však ukázalo, že by mě Amarantha zabila. Netrefila jsem se. Byla jsem úplně mimo.
  Co se mi dále líbí, je to, jak autorka ztvárnila svět, v němž se příběh odehrává. Originalita nápadů se Dvory... Super!
 A ten konec... Ten byl prostě WOW!!! Rozhodně doporučuji všem milovníkům fantasy, romantiky a příběhu Krásky a zvířete (i když ve finále vás kniha zcela překvapí, věřte mi. Vím o čem mluvím.)
  Na závěr řeknu snad jen to, že já bych si pro svůj život vybrala Jarní Dvůr. A co vy, jaký je ten váš?Kdo je vaše oblíbená postava?

Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky
  




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Hana - Alena Mornštajnová